Titel

Science i skolen

Intro

Visioner for den tekniske og naturfaglige undervisning i skolen er udgivet på baggrund af Tænketankens konference Science i skolen. Rapporten peger på en række væsentlige problemstillinger i den tekniske og naturvidenskabelige undervisning og fremsætter anbefalinger, der kan medvirke til at løse problemerne.

Visionsnotatet er udarbejdet på baggrund af konferencen ”Science i skolen – mulighed for en ny begyndelse” afholdt den 3. maj 2010 på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Konferencen blev afviklet i ATV’s Tænketank regi med  det formål at styrke natur/teknik i grundskolens 1. - 6. klasse og de enkelte naturfag i 7. - 9. klasse.

ATV ønsker med visionsnotatet at pege på nødvendigheden af at forbedre de naturfaglige og tekniske kompetencer blandt såvel lærere som elever i grundskolen. Det sker ved at pege på de afgørende indsatser, som kræver handling her og nu, og som bør være en uomgængelig del af et samlet fagligt løft af grundskolen.

Akademiet for de Tekniske Videnskaber anbefaler:

Handlingsplan for de naturfaglige og tekniske fag.

Undervisningsministeren bør så hurtigt som muligt tage initiativ til, at der udarbejdes en handlingsplan. Planen skal være afgrænset i forhold til nedenstående og indeholde konkrete initiativer, som kan iværksættes snarest muligt. I forhold til styrkelsen af læreruddannelsen på det naturfaglige og tekniske område er der i første omgang brug for en redningsplan, som kan vedtages og igangsættes umiddelbart, for ikke at miste yderligere en årgang af lærerstuderende.

Danske elevers interesse for og kompetencer på det naturfaglige og tekniske område skal løftes markant

Med den nationale læseindsats fra 2005 som forbillede igangsættes senest i 2011 en national indsats i grundskolen fra 1. – 9. klasse.

Læreruddannelsen skal styrkes i natur/teknik og i naturfag

Der indføres et naturfagligt fag på første år af læreruddannelsen. Forskningsbaserede undervisningsmetoder skal anvendes i videst mulige udstrækning. Der skal indføres obligatorisk efteruddannelse for alle lærere, som underviser i natur/teknik og i naturfagene, men som ikke har disse fag som linjefag.

Tiltrækningen af studerende til læreruddannelsen skal styrkes i de tekniske og naturfaglige fag

Det skal ske ved at skabe bedre sammenhæng mellem læreruddannelse og lærergerning, så læreruddannelsernes faglige sammensætning i de tekniske og naturfaglige fag afspejler fagene i grundskolen og får tilstrækkeligt volumen til at udfylde et lærerskema.

Rekrutteringsbasen for læreruddannelsen i de tekniske og naturfaglige fag skal styrkes

Dette ved at muliggøre flere karriereveje end i dag. Læreruddannelsen bør blandt andet tænkes igennem for at opnå større sammenhæng mellem folkeskolelæreruddannelsen og gymnasielæreruddannelsen, så universitetsuddannede får mulighed for at blive folkeskolelærere, og folkeskolelærere får mulighed for at få en akademisk eller ledelsesmæssig overbygning på læreruddannelsen.

Timetallet for natur/teknik skal fordobles for 1. til 6. klasse

Timetallet skal være på niveau med de ældre klassers samlede timetal i fagene biologi, fysik, kemi, geografi. Herved kan læringsniveauet generelt blive hævet med minimum et trin i natur/teknik, så eleverne ved afslutning af 6. klasse har et niveau svarende til niveauet i 7. klasse i dag.

Fra 2013 skal et ny fag, Science, afløse natur/teknik i skolens 1. til 6. klasse

Science rummer biologi, kemi, fysik, geografi, teknologi, metodelære m.v.

Fra 2015 skal Science afløse naturfagene i 7. til 9. klasse

Science rummer naturfagene, det vil sige biologi, kemi, fysik, geografi, teknologi og metodelære m.v. Det skal nærmere vurderes, om afgangsprøven i enkeltfagene biologi, kemi, fysik og geografi bør bibeholdes.

 

Kontakt
Fuldt navn

Dorthe Brander Pedersen

Stilling
Chefkonsulent
Fuldt navn

Lia Leffland

Stilling
Akademidirektør
Cover
Billede
Dato