Hovedbillede
Billede
Digital teknologiforståelse
Titel

Ny folkeskoleaftale - med en lille smule teknologiforståelse

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

ATV glæder sig over aftalen om, at teknologiforståelse endelig indføres som faglighed i folkeskolen. Men integration i andre fag og et valgfag i udskolingen er imidlertid slet ikke tilstrækkeligt. Der er akut behov for, at børn og unge tilegner sig nødvendige kompetencer i digital teknologiforståelse.

ATV og Alliancen for Digital Teknologiforståelse har flere gange understreget behovet for, at teknologiforståelse indføres som et selvstændigt obligatorisk fag for at sikre, at alle børn og unge har lige muligheder for at tilegne sig de helt nødvendige kompetencer. Teknologiforståelse kan betragtes som et nyt sprog og har derfor behov for sit eget selvstændige obligatoriske fag lige som dansk og matematik.

I regeringens nye aftale om folkeskolen integreres teknologiforståelse i eksisterende fag og udbydes som et nyt valgfag i udskolingen. Den model er nærmest dømt til at skabe ulighed hos køn og socialklasse. Derfor anbefaler ATV, at faget i stedet løbende rulles ud som obligatorisk selvstændigt fag.

ATV foreslår, at teknologiforståelse bliver et selvstændigt, obligatorisk fag allerede fra 1. klasse, hvor teknologi-nysgerrigheden er høj og fortsætter gennem mellemtrin og udskoling, hvor de unge får bedre og bedre forudsætninger for at diskutere og forholde sig til teknologien.

Vores forslag er, at der i 3-4 år alene undervises i teknologiforståelse i 2., 5. og 8. klasse. På den måde kommer børnene gennem relevant pensum, og lærerne får erfaring. Efter en prøveperiode, hvor lærerne sideløbende bliver opkvalificeret, og undervisningsmaterialet bliver udviklet, kan faget rulles ud på alle klassetrin fra 1.-9. klasse. Prøveperiode skal selvfølgelig følges tæt af f.eks. Videncenter for Digital Teknologiforståelse.

Valgfag er for skrøbeligt

Hvis faget udelukkende bliver et valgfag, er der en risiko for, at det ikke bliver udbudt på alle skoler i landet, hvorved der også vil opstå en geografisk skævhed. Derudover ved vi fra tidligere forsøg med teknologiforståelse som valgfag, at det primært var de it-interesserede drenge, der valgte faget. 

Hvis regeringen og aftaleparterne ønsker, at alle børn og unge i Danmark klædes på til at forholde sig konstruktivt, kritisk og medskabende til samfundets omfattende digitalisering, så er modellen med teknologiforståelse som valgfag for skrøbelig. 

Integrering af teknologiforståelse i andre fag kræver stor viden. Hvis dette skal ske, opfordrer vi til, at der trækkes på viden fra Alliancen for Digital Teknologiforståelse samt Videnscenter for Digital Teknologiforståelse - både når der skal udarbejdes et opdrag for teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen og i arbejdet med teknologiforståelse i fagfornyelsen. 

Herudover er absolut nødvendigt at prioritere udvikling af lærernes kompetencer, og vi anbefaler derfor, at det forslag til fagudvikling, som skolens parter har udarbejdet indenfor den ramme på 160 mio. kr., der er afsat i digitaliseringsstrategien, hurtigst muligt iværksættes, så lærerne bliver klædt på til den nye faglighed. 

ATV er medlem af Alliancen for Digital Teknologiforståelse.

Kontakt
Fuldt navn

Dorthe Brander Pedersen

Stilling
Chefkonsulent
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent