Innovation i undervisningen – næste skridt
Hvordan får vi innovation ind i undervisningen og hvad skal der til for at lykkes med dagsordenen? De spørgsmål arbejder ATV og Fonden for Entreprenørskab med, og det var omdrejningspunktet for en fælles konference. Nu arbejdes der videre med temaet og du kan se præsentationerne fra konferencen her.
Gennem en række spændende oplæg fra folk, som har fingrene i farsen herunder elever, lærere, en leder og organisationer blev det tydeligt, at fagfaglighed og innovation ikke er hinandens modsætninger. Tværtimod er innovation med til at øge den faglige indlæring og styrker samtidig elevernes samarbejdsevner, kritiske tækning og selvstændighed.
Det er derfor vigtigt, at flere skoler kommer i gang med at arbejde med innovation og entreprenørskab, og anbefalinger fra oplægsholderne var bl.a., at ejerskabet skal forankres ved skoleledelsen, som skal prioritere det og kommunikere det samt, at det er vigtigt at give plads til at eksperimentere og fejle i udviklingen af området.
Behov for yderligere indsatser
Konferencen demonstrerede, at flere skoler er langt i arbejdet. Der blev dog peget på vigtige indsatsområder:
- Innovation og entreprenørskab skal med i læseplanerne og prøveforberedelserne og være en selvstændig del af prøver og eksaminer.
- Der skal gives karakterer for de innovative kompetencer eleven opnår, ellers bliver området ikke prioriteret
- Lærerne skal klædes bedre på og skal lære at arbejde med innovation og entreprenørskab på deres uddannelse.
Erkendelser og anbefalinger fra konferencen vil blive samlet i diskussionsoplæg, som vi vil bringe i spil overfor relevante aktører, herunder undervisningsminister Merete Riisager, som deltog på konferencen med et oplæg og uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.