Candynavia: Jeg fik jeg god sparring i en kompleks organisationsændring
I 2019 blev direktør Benny Ebsen i Candynavia matchet med ATV-mentor Lars Smidt. Candynavia stod over for en omvæltning, da de havde et ønske om at ekspandere og derfor købte de en virksomhed til med de ønskede produkter. At have en mentor i den proces gav Benny Ebsen ny sparring og værktøjer til at forvandle virksomheden fra en grå mus til en velkendt spiller på slikmarkedet.
Candynavia er en familiedrevet virksomhed, der har handlet med slik siden 1974, og som også arbejder med at pakke slik til andre virksomheder i private label, herunder Søstrene Grene, m.fl. For et par år tilbage besluttede virksomheden, at de ville ekspandere. De ville have flere kunder, og de ville have flere ordrer hos deres eksisterende kunder. Det helt store skridt bliver taget, da de køber en virksomhed, der handler med børneslik. Det medførte behov for at fusionere to virksomheder organisatorisk, og for Benny Ebsen, direktør i Candynavia, betød det, at de skulle blive mere synlige:
”Vi har levet som den lille grå mus, og der har vi levet fint. Men fordi vi har opkøbt en søstervirksomhed og er gået ind i børneslik, så har vi behov for at vise os mere udadtil,” fortæller Benny Ebsen.
Værdifuld støtte under ekspansion
Men udvidelsen af produkterne medførte også udfordringer med nye leverancer og nye markeder. Benny Ebsen havde en ide om, hvordan implementeringen af den nye virksomhed skulle ske, men det var en tryghed at bruge Lars Smidts gode input i processen
”Jeg synes jo, det er fantastisk at have nogle mennesker at sparre med. Vi er jo en relativt lille organisation, og det var det virkelig godt at få Lars at sparre med, fordi han har erfaringer fra store organisationer som Nestlé,” siger Benny Ebsen, og fortsætter:
”Den store udfordring gik jo på, hvordan vi fik implementeret den nye virksomhed i vores virksomhedskultur. Både i forhold til ledelse og også generelt i forhold til medarbejderne. Her var en ATV-mentor meget værdifuld”.