Titel

Styrkelse af talentindsatsen på de videregående uddannelser

Intro

ATV's høringssvar til Uddannelsesministeriet vedrørende ændring af Universitetsloven m.fl. om styrkelse af talentindsatsen på de videregående uddannelser.

ATV fremsender her bemærkninger til Styrelsen for Videregående Uddannelser vedrørende forslag til ændringer af universitetsloven m.fl. om styrkelse af talentindsatsen på de videregående uddannelser.

ATV ser gerne, at talentudvikling får høj prioritet i de kommende års uddannelsespolitik. ATV kan derfor overordnet tilslutte sig formålet og indholdet i de foreslåede ændringer, som efter Akademiets opfattelse vil medføre en styrkelse af talentindsatsen på de videregående uddannelser. Forslagene ligger fint i forlængelse af forslagene i det høringssvar, som vi fremsendte til Styrelsen for Universiteter og Internationalisering i august 2012.

ATV foreslår, at der gennemføres yderligere, supplerende initiativer for at styrke talentindsatsen. Det kan f.eks. være særlige forløb for ”late bloomers”, det vil sige talentfulde unge, der modenhedsmæssigt udvikler sig senere end deres jævnaldrende kammerater. Der bør også ses på muligheden af at indføre fleksible ph.d.-forløb, sådan som ATV foreslog i høringssvaret i 2012.

Vi har følgende bemærkninger til de enkelte hovedbestanddele i den foreslåede talentindsats:

Udmærkelse på eksamensbeviset

ATV støtter ideen om en udmærkelsesgrad på eksamensbeviset, og Akademiet støtter ligeledes forslagene til, hvad der kan udløse en udmærkelse. Det bør præciseres, at også en studerendes samarbejde med erhvervslivet på højt, fagligt niveau skal kunne give en udmærkelse.

Ordningen med udmærkelsesgrader bør være obligatorisk for alle universiteter og så vidt muligt også for de øvrige videregående uddannelser.

Anerkendelse af ekstra-curriculære aktiviteter på eksamensbeviset

ATV kan tilslutte sig den foreslåede ordning. Akademiet finder dog, at de ekstra-curriculære aktiviteter primært bør omhandle aktiviteter med direkte tilknytning til studiet (f.eks. innovations- og entreprenørskabsaktiviteter).

Ekstra ECTS-point

Intentionerne i forslaget om muligheden af at optjene ekstra ECTS-point er gode, og det er positivt, at der med forslaget åbnes op for nye muligheder for fleksibilitet, oprettelse af hurtige spor/talentspor osv.

ATV hæfter sig dog ved, at den foreslåede ordning synes ufinansieret, idet der hverken indgår deltagerbetaling, driftsbevilling eller taxametertilskud til aktiviteten. Dette kan desværre hæmme anvendelsen, da det er vanskeligt at se incitamenter for uddannelsesinstitutionerne til at implementere ordningen ud over på papiret.

ATV mener, at muligheden for ekstra ECTS-point udgør rygraden i talentprogrammet, og at det derfor er essentielt at finde en finansieringsmodel, der fremmer indførelsen af ordningen.

Tidlig studiestart for elever i ungdomsuddannelser

ATV kan tilslutte sig forslaget om at lade særligt dygtige gymnasie- og erhvervsskoleelever tage fag på en videregående uddannelse, og Akademiet finder også de foreslåede enkeltelementer gode.

Også her synes finansieringsmodellen dog at mangle incitamenter for implementering. Initiativet er vigtigt, og ATV finder, at udbredelsen bør fremmes gennem incitamenter.

Kontakt
Fuldt navn

Lia Leffland

Stilling
Akademidirektør
Cover
Billede
Dato