Hovedbillede
Billede
Fyldt sal ITU
Titel

Vi mangler IT-kompetencer i Danmark - mere turbo på uddannelse - reportage fra konferencen den 20. september 2022

Octo Slug
Nyhed
Dato

Dugfrisk reportage fra ATV's konference om "Uddannelsessystem til Danmarks digitale fremtid" den 20. september 2022, hvor fokus var på at skabe et sammenhængende uddannelsessystem der giver digitale kompetencer på alle relevante niveauer fra dybe kompetencer til bred almen forståelse. Her kan du se nogle fotos og læse nogle hovedbudskaber fra konferencen.

Vi mangler it-kompetencer i Danmark. Der skal turbo på både at uddanne it-specialister og opbygning af digitale kompetencer bredt i befolkningen. Det var hovedbudskabet fra værten, rektor Per Brockhoff ITU på konferencen i tirsdags den 20/9, som ATV afholdt sammen med ADD-projektet, Alliancen for Digital Teknologiforståelse, Digital Dogme og ITU. 

Billede
Per Brockhoff

 

Til stede var en veloplagt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, der understregede, at erhvervslivet og den offentlige sektor har brug for dybe, tekniske it-kompetencer, og at alle lærer om IT. Danmark har brug for en samlet kompetencestrategi på tværs af ministerierne, og vi er i nuværende regeringsperiode ikke nået langt nok, sagde ministeren. ATV og ATV's Digitale vismandsråd bistår gerne med at finde og implementere gode løsninger.  

Billede
Peter Hummelgaard

 

Vi skal have flere it-specialister til at skabe gode, tillidsfulde digitale løsninger. Det kræver, at der på de videregående uddannelser er flere IT-studiepladser og flere unge mennesker til at søge ind på IT-uddannelser. Det er et stort dilemma, at der er faldende ansøgertal og mindre ungdomsårgange, og at industrien efterspørger så mange it-kompetencer.  

Embed kode

 

Status og de vigtigste udfordringer i uddannelsessystemet drøftede panelet bestående af Kaj Grønbæk, formand for ATV's Digitale vismandsråd, institutleder, Institut for datalogi, AU, Jakob Harder, repræsentant for den Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse, dekan, Københavns Professionshøjskole, Henrik Nevers, formand, Danske Gymnasier, rektor, Roskilde Gymnasium, og Mads Thimmer, CEO, Innovation Lab

Billede
Panel

 

Nana Bule, direktør i Microsoft og formand for Digitaliseringsrådet, anerkendte, at uddannelse er centralt i regeringens digitaliseringsstrategi. UddannelsesDanmark er klar til at løfte opgaven og bidrager gerne.

Billede
Nana Bule

 

Vi er nødt til at tiltrække arbejdskraft med digitale kompetencer fra hele verden, men vi bør også åbne op for at optage internationale studerende og selv uddanne dem på engelsksprogede bachelor- og kandidatuddannelser. Erfaringer fra andre steder i Europa viser at åbning af Engelsksprogede bachelor uddannelser i Computer Science har mangedoblet søgningen til studierne.

Billede
Kaj Grønbæk

Dimittender fra mange universitetsfag er beskæftiget inden for IT- og telesektoren. Men kun en lille andel af dem har en egentlig IT-uddannelse. Vi skal have opgraderet øvrige – ikke-IT – videregående uddannelser med dybe IT- kompetencer og sikre den nødvendige efteruddannelse, så fagligheden fortsat er stærk på tværs af fagområder. 

Billede
Andel af kandidater der ender inden for IT-og Telebranchen

 

Vi skal have digital teknologiforståelse og informatik som obligatoriske fag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Internationale erfaringer fra bl.a. USA viser at Computer Science for All programmer i K-12 uddannelserne mangedobler ansøgerne til Computer Science på Universiteterne.

Billede
Jakob Harder

 

Der skal gøres noget for at øge kapaciteten på de uddannelser, der giver de dybe it-kompetencer. De har en central rolle i uddannelse, efteruddannelse og forskning.  Det var en af Lone Malmborgs meget vigtige budskaber. Lone Malmborg er Institutleder for Digital Design, ITU.

Billede
Lone Malmborg


ATV vil gerne takke samarbejdspartnerne og deltagerne i konferencen.

Der skal også lyde en tak til Villum Fonden for at muliggøre ATV's arbejde med denne konference.

Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent