Hovedbillede
Billede
Digitale læringsredskaber kan styrke indlæringen i folkeskolen, men mulighederne bliver ikke udnyttet.
Undertekst til billede/video

Digitale læringsredskaber kan styrke indlæringen i folkeskolen, men mulighederne bliver ikke udnyttet.

Titel

Nyt projekt om digital læring i skolen

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

De danske klasselokaler er blevet mere digitale, men på mange folkeskoler bruger man de digitale løsninger, som om de er analoge: Smart boards bliver anvendt til traditionel tavleundervisning, og man læser e-bøger, som var de trykte bøger, i stedet for at bruge de digitale læringsmidler mere interaktivt.

På den baggrund har ATV’s Digitale Vismænd netop besluttet at igangsætte et nyt projekt, der skal analysere, hvorfor digital læring ikke benyttes oftere, og som skal komme med anbefalinger til, hvordan digitale løsninger kan udvikles og komme i brug på skolerne.

Digitale redskaber kan styrke indlæringen

De digitale læringsredskaber indeholder et stort potentiale, fordi de kan bruges til at differentiere undervisningen, engagere den enkelte elev og styrke indlæringen. Men alligevel kniber det med at få løsningerne i spil. Det kan have mange årsager, som ATV-projektet vil belyse nærmere. Blandt andet er det relevant at se på værdikæden inden for undervisningsmaterialer, hvor bøger vejer tungt i forlagenes økonomi og er lettere at vurdere for kommunernes indkøbere end komplekse it-baserede redskaber.

Den præcise vinkel for projektet vil blive fastlagt i de kommende uger af et arbejdsudvalg med professor Stephen Alstrup, Datalogisk Institut på Københavns Universitet, som formand.

Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent