Hovedbillede
Billede
Stephen Alstrup deltager i paneldebat ved ATV's teknologiske topmøde (teknologidag) 2018.
Undertekst til billede/video

Stephen Alstrup er professor ved DIKU og formand for den arbejdsgruppe, som styrer ATV-projektet.

Titel

Fremtidens skole er digital

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

Folkeskolerne er blevet mere digitale, men der er fortsat udfordringer med at koble teknologien til fagdidaktikken. På en konference den 27. februar sætter en række aktører fokus på, hvad skal der til for at skabe fremtidens digitale skole.

Hvordan klæder vi de kommende generationer på til en fremtid med hastig teknologisk udvikling og et arbejdsmarked under forandring som følge af de nye teknologier? Et af svarene er brug af digitale læringsredskaber, som har potentiale til at udvikle den enkelte elev og styrke børns digitale og teknologiske kompetencer.

Øget brug af læringsteknologier kan skabe dygtigere elever og styrke den digitale dannelse. Det er også et vigtigt element i at være et konkurrencedygtigt land, at der tidligt dannes digitale kompetencer hos børn.

De emner zoomer ATV, DIKU og DABAI ind på med en konference på Datalogisk Institut på Københavns Universitet den 27. februar 2019.

Brug for solid vision for fremtidens digitale skole

Der er i de senere år sket meget på skoleområdet, hvis man ser på IT, digitalisering og teknologi. Der er en mere stabil infrastruktur omkring IT på skolerne til den nuværende brug af devices; flere ildsjæle rundt om på skolerne, der brænder for en digital udvikling og forstår behovet; og i det hele taget et mere positivt syn på at bruge digitale læringsredskaber.

Men det er også ret tilfældigt, hvem der bruger hvilke læringsredskaber, og om det bliver brugt eller blot ligger i skuffen. Og teknologierne mangler kobling til fagdidaktik. Der mangler en større vision og helhedsorienteret strategi for, hvordan danske skoler skal være digitale og hvorfor. Og ikke mindst at bane vejen for den udvikling.

På konferencen kan man få indblik i, hvad værdien er ved at bruge digitale læringsredskaber, og hvilke fordele det giver at være en digital skole. Konferencen sætter fokus på, hvilke digitale læringsredskaber og muligheder, der findes i dag – og kommer med bud på, hvilke udfordringer vi skal løse for at komme fra nutidens skole til fremtidens digitale skole.

Det sker på en dag fyldt med ny viden henvendt til politikere, embedsmænd, undervisere, forskere, virksomheder, skoleledere, organisationer mv.

Vi debatterer hvilke udfordringer, der skal løses for at realisere visionen for fremtidens digitale skole. Kom og bliv inspireret af undervisningsministeren, forskere, undervisere, beslutningstagere og virksomheder, der giver indblik i, hvor vi står i dag, og giver deres bud på fremtidens digitale skole.

ATV samler viden og erfaringer op fra aktører på tværs af skoleområdet

ATV vil præsentere resultater fra projektet om fremtidens digitale skole på konferencen. Formålet med projektet er at styrke folkeskolens muligheder for at udvikle den enkelte elev gennem implementeringen af digitale læringsredskaber i folkeskolen.

Projektet har gennemført tre rundbordsmøder for at skabe øget dialog, vidensdeling og vidensopbygning i et netværk af centrale aktører fra forskellige grene af området – lige skoleelever over forlag til teknologiudviklere. En gruppe på 30 personer har deltaget i vigtige drøftelser af visioner for fremtidens digitale skolen, muligheder og barrierer og ikke mindst, hvordan vi kommer derhen.

Følgende talere er bekræftet:

Vi er i fuld gang med at sammensætte et spændende program for konferencen, men kan indtil videre præsentere følgende:

  • Merete Riisager, undervisningsminister
  • Christine Antorini, CEO, LIFE
  • Stephen Alstrup, professor, DIKU, næstformand for ATV's Digitale Vismandsråd
  • David Williamson Shaffer, Professor, Learning Science, University of Wisconsin-Madison, USA
  • Asger Alstrup Palm, CTO, Area9
  • Maria Damlund, lærer, Hornbæk Skole
  • Morten Misfeldt, professor, AAU

Journalist Nynne Bjerre Christensen er moderator på konferencen.