Hovedbillede
Billede
Fyldt sal ITU
Titel

Brief: Vejen til et uddannelsessystem til Danmarks digitale fremtid

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

ATV afholdt den 20. september 2022 en konference sammen med ADD-projektet, Alliancen for digital teknologiforståelse, Digital Dogme og IT-Universitetet om de næste skridt i retning af et sammenhængende uddannelsessystem, der ruster Danmark til den digitale samtid og fremtid. Læs opsamling på budskaber og indspil, som samler op på konferencens input og debatter. Download opsamlingen i højre side.

ATV, ADD-projektet, Alliancen for digital teknologiforståelse og Digital Dogme har udarbejdet briefet og ønsker, at der kommer et styrket fokus på digital uddannelse, dannelse og livslang læring hos politikere. Vi vil være med til at sikre, at børn og unge opnår en digital teknologiforståelse, der klæder dem på til livet i et digitaliseret samfund.

Vi ønsker et uddannelsessystem, der løbende kan bidrage til at løfte borgernes færdigheder og som kan sikre, at den enkelte får indsigt og muligheder på et jobmarked, der efterspørger både digitale skaberkompetencer og brugerkompetencer. Derudover ønsker vi at sikre alle borgere de nødvendige forudsætninger for at kunne indgå aktivt i vores digitale velfærdssamfund.

Der skal politisk turbo på at styrke uddannelserne

Der er bred enighed om, at Danmark ikke kan gribe de muligheder, som digitale teknologier rummer, hvis ikke uddannelsessystemet spiller en helt central rolle i at klæde Danmark og danskerne på med de nødvendige digitale og teknologiske kompetencer.

Danmark er allerede et af verdens mest digitaliserede samfund. Den forrige regering havde som mål, at digitalisering, data og ny teknologi i højere grad skal bidrage til at understøtte fremtidens velfærdssamfund. Digitalisering skal også understøtte den grønne omstilling, øge sikkerheden og styrke vækst og eksport i danske virksomheder. Samtidig skal den nødvendige arbejdskraft og kompetencer til denne udvikling sikres, mens der også skal sikres gode vilkår for dem, der er udfordrede af digitalisering. Det kræver imidlertid kompetencer at forstå og anvende teknologierne.

Danmark har mange IT-virksomheder, der udvikler og producerer digitale teknologier. Virksomhederne efterspørger og mangler i høj grad specialiserede IT-kompetencer, men mangler også it-kompetencer, der kan forstå det organisatoriske og brugsmæssige, som it-løsningerne skal indgå i. Danmark er således kun på en 5. plads på det europæiske DESI-indeks (2022) inden for menneskelig digital kapital (digitale færdigheder). Medarbejdernes digitale kompetencer er afgørende for danske virksomheders vækst og konkurrenceevne.

Den offentlige sektor er også udfordret. Ifølge KL skal vi bruge 44.000 ekstra medarbejdere i den offentlige sektor frem mod 2030. De skal bl.a. arbejde med velfærdsteknologi på ældre- og omsorgsområdet, kunstig intelligens til automatiseret sagsbehandling, robotteknologi til bedre arbejdsmiljø og telemedicin til borgere med kroniske sygdomme.

Danske virksomheder, der bruger IT, er i varierende grad digitaliserede.

Sammenhæng i uddannelsessystemet er vigtig

Briefet samler op på følgende fire uddannelsesområder, og hvad der skal til for at komme videre:

  • Grundskole og læreruddannelse:  Hvordan sikrer vi, at der er kvalificerede lærere og undervisningsmateriale af høj kvalitet til undervisning i digital teknologiforståelse? Hvad skal der til for, at lærerne kan løfte opgaven i praksis, og hvordan kan de eksisterende gode erfaringer løftes videre i en fælles retning og struktur, som kommer flere til gavn?
     
  • Ungdomsuddannelser: Hvordan sikrer vi, at undervisere og undervisningsmateriale på ungdomsuddannelserne bygger oven på teknologiforståelse i grundskolen og bygger tilstrækkelig bro til det videre uddannelsessystem?
     
  • Videregående uddannelser: Hvordan sikrer vi, at der uddannes nok kandidater med IT-kompetencer både i de specialiserede IT-uddannelser og bredt på de videregående uddannelser? Og hvordan sikrer vi de nødvendige forskerressourcer og vidensgrundlag til at uddanne kandidater med relevante IT-kompetencer?
     
  • Efteruddannelsesområdet: Hvordan sikrer vi et fleksibelt og attraktivt efter- og videreuddannelsessystem, der kan tilbyde efterspurgt opkvalificering i digitale teknologier? Herunder at alle ledige får tilbudt digital opkvalificering?

Men det er en vigtig pointe, at der er brug for at skabe sammenhæng og progression mellem uddannelsesniveauerne.

Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent
Fuldt navn

Dorthe Brander Pedersen

Stilling
Chefkonsulent