Hovedbillede
Billede
Billedet viser en robotarm i en moderne produktionshal.
Undertekst til billede/video

ATV's medlemsundersøgelse, Vidensbarometer 2019, zoomer ind på ledelsens betydning for den digitale omstilling, og hvor langt man er kommet med at implementere teknologier som f.eks. kunstig intelligens.

Titel

ATV’s Vidensbarometer: Motoren for digital succes er en klar vision

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

En klar digital vision i ledelsesgruppen parret med en solid forankring af den i organisationen er de to vigtigste forudsætninger for en succesfuld digital omstilling. Samtidig vinder kunstig intelligens frem i mange organisationer. Det viser ATV’s Vidensbarometer om ’Nye digitale teknologier’, der præsenteres i dag.

En ud af fire organisationer i ATV’s årlige medlemsundersøgelse har en klart defineret digital strategi, mens hver anden organisation i nogen grad har en digitaliseringsstrategi. Samtidig anvender 10 pct. af Danmarks teknologiske frontløbere kunstig intelligens på et avanceret niveau. Og så mener et stort flertal af ATV’s medlemmer, der tæller både universitets- og erhvervsfolk, at det er afgørende for Danmarks digitale omstilling, at ledelserne rundt omkring i virksomheder og vidensinstitutioner har en klar vision og er i stand til dels at forankre visionen i organisationen, og dels at ansætte medarbejdere med de rette kompetencer til at føre den ud i livet.

Det er nogle af de vigtigste pointer i ATV’s Vidensbarometer om ’Nye digitale teknologier’, der offentliggøres i dag. Vidensbarometret er en ud af tre årlige delrapporter, hvor Akademiets medlemmer svarer på spørgsmål om et aktuelt tema eller problemstilling. De to øvrige Vidensbarometre offentliggøres i løbet af juni og handler om FN’s bæredygtighedsmål som strategiske pejlemærker og jagten på de globale tech-talenter.

I Videnbarometret om de nye digitale teknologier ligger fokus på ledelsens betydning for den digitale omstilling, og herunder hvor langt man er kommet med at implementere avancerede teknologier som for eksempel kunstig intelligens (AI).

It er også en kilde til at udvikle forretningen

Digitaliseringen og globaliseringen er nogle af de megatrends, der sætter rammerne for Danmarks fremtidige velstand og velfærd. Og hvad angår kunstig intelligens, så er det en af de teknologier, der i disse år er med til redefinere spillereglerne for borgere, myndigheder, virksomheder og forskningsinstitutioner.

Derfor er det afgørende, at alle virksomheder og organisationer arbejder med en klart defineret digital strategi, mener Stephen Alstrup, professor i it på Københavns Universitet og digital vismand i ATV.

”I og med at mange ting og processer jo digitaliseres, burde alle jo have en digital strategi,” siger Stephen Alstrup.

I undersøgelsen svarer knap 4 ud af 5 respondenter, at deres organisation enten allerede har en fuldtonet digital strategi eller til dels har en. Se figur.

Billede

Den digitale vismand påpeger, at det her er vigtigt at skelne mellem en digital strategi, der understøtter forretningen, og en strategi, der forandrer forretningen.

”Med mindre at en organisation er født digital, så er det helt generelle råd, at man skal have en it-forretningsudvikler med i ledelsesgruppen. Det afgørende i den digitale tidsalder er den kontinuerlige transformation, og hvis man ikke er med på beatet der, så bliver man overhalet,” siger han.

Behovet for en klart defineret digital vision afspejles også i Vidensbarometret. Her anses ledelsesgruppens vision parret med en solid forankring af visionen i organisationen som de to vigtigste forudsætninger for en succesfuld digital omstilling. Se figur.

Billede

Kunstig intelligens som game changer

Respondenterne forholder sig også til deres egen organisations modenhed i forhold til kunstig intelligens. Her svarer knap 3 ud af 5, at man i deres organisation enten har taget de første spæde skridt, befinder sig på pilotprojektniveau, eller at kunstig intelligens i begrænset omfang indgår i forskellige processer. Se figur.

Billede

Knap 10 pct. giver udtryk for, at man i deres organisation bruger kunstig intelligens til at løse avancerede opgaver. Det er ifølge Stephen Alstrup en imponerende høj andel. Forklaringen er dog logisk, påpeger it-professoren, eftersom godt 90 af de 226 ATV-medlemmer, der har svaret, er fra forsknings- og universitetsverdenen.

”I universitetsverdenen er der rigtig megen statistisk evidensbaseret forskning. Dvs. at man tager en masse data ind og leder efter sammenhænge og korrelationer, og her er kunstig intelligens og maskinlæring blandt værktøjerne, man bruger. Det forklarer, at så relativt mange benytter teknologien på et avanceret niveau,” siger Stephen Alstrup.

Kontakt
Fuldt navn

Bjarke Wiegand

Stilling
Chefkonsulent