Akademidirektør Lia Leffland udpeget til ny taskforce
ATV’s direktør Lia Leffland er udpeget som medlem af en ny taskforce der skal undersøge, hvordan de 250.000 danskere, der er bosat i udlandet, kan bidrage til at promovere Danmark, styrke eksporten og tiltrække udenlandske investeringer, turister og specialiseret arbejdskraft.
Mandag den 27. august lancerede Copenhagen Capacity – sammen med Udenrigsministeriet og Danes Worldwide – en særlig taskforce, der skal se på, hvordan Danmark kan styrke båndet til danskere i udlandet og drage nytte af deres internationale netværk.
Til stede ved lanceringen var også statsminister Lars Løkke Rasmussen, der i sin tale gav udtryk for sin fulde støtte til initiativet – og at han ser frem til at modtage taskforcens anbefalinger.
”Jeg ser rigtig meget frem til det arbejde, der nu sættes i gang. Jeg ser frem til at modtage anbefalingerne. Og jeg forventer, at ideerne også kommer til at rette sig mod de virksomheder og organisationer, som er med i arbejdet, der skal løftes på mange fronter, hvis vi skal få det fulde udbytte af hinanden”, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen ved lanceringen.
Den nye taskforce tæller 20 særligt udvalgte topfolk fra dansk forsknings- og erhvervsliv – herunder Carlsbergs bestyrelsesformand Flemming Besenbacher, DTU’s rektor Anders Bjarklev og Dansk Erhvervs adm. direktør Brian Mikkelsen.
”ATV’s seneste rapport peger på syv nøglefaktorer for at gøre Danmark til en af verdens førende Science & Engineering-regioner. Talentrekruttering og fastholdelse er en af dem, og jeg håber gennem taskforcen at være med til at styrke den dimension,” siger Lia Leffland, direktør for ATV.
Besenbacher: Vi skal udnytte det store potentiale
"Der er et stort og uudnyttet potentiale for Danmark i de mange danskere, der bor og arbejder over hele verden. I taskforcen vil vi søge inspiration hos lande som Irland og Australien, der med succes har skabt en national strategi for samarbejdet med deres landsmænd, som bor og arbejder udenlands. Taskforcen vil se på, hvordan vi konkret kan skabe et stærkere og mere struktureret bånd til vores udlandsdanskere, der gerne vil være med til at åbne døre for Danmark”, udtaler bestyrelsesformand for Carlsberg og Carlsbergfondet, Flemming Besenbacher, som er udnævnt til formand for taskforcen.
Goodwill-ambassadør: Vi er en guldgrube for Danmark
Ideen til projektet er opstået i netværket ”Goodwill Ambassadors”, der drives af Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen, og er et af de få eksisterende organiserede samarbejder med danskere i udlandet.
Netværket består af 60 højtstående danske erhvervsfolk i udlandet, som på frivillig basis bruger deres netværk og erfaringer til at promovere Danmark, hvor de arbejder. En af dem er Lars Himmer, der til daglig leder bilgiganten Volkswagen i Rusland.
Udlandsdanskere kan åbne døre
”En stor del af os danskere, der bor og arbejder i udlandet, er en guldgrube for Danmark. Ikke nok med, at vi kan åbne døre for små og mellemstore virksomheder, så er vi også vigtige repræsentanter for Danmark. Det glæder mig derfor, at man nu ser på, hvordan vi i højere grad kan tænkes ind i en national strategi, der både kommer os og Danmark til gode”, udtaler Lars Himmer.
Taskforcen er bredt sammensat med folk fra erhvervslivet, forskningsverdenen og organisationerne.
Taskforcen fremlægger sine anbefalinger i første kvartal af 2019.