En god vej til AI, algoritmer og data på ungdomsuddannelserne
Børn og unge skal kende til muligheder og faldgruber ved AI, algoritmer og brug af data. Fagligt Dataetisk Råd inviterer derfor til Faglig Formiddag - en debat om hvordan AI og data kan bruges i ungdomsuddannelserne.
Generationen af unge der skal ud på arbejdsmarkedet om 10 år, har brug for at kende til både muligheder og udfordringer med AI, algoritmer og data. De unge kommer til at arbejde med de digitale teknologier i et eller andet omfang, og de skal derfor lære at være kritiske i deres informationssøgning og forstå fx faldgruberne ved afhængighedsskabende algoritmer. De unge skal lære dilemmaerne, som teknologiudviklingen medfører.
Nu samler ATV interessenter og eksperter til Faglig Formiddag for at udveksle perspektiver og for at udvikle anbefalinger til læring om, og med, AI på ungdomsuddannelserne. Anbefalinger skal omhandle, hvordan vi kan inddrage teknologierne til at øge kvaliteten i fremtidens ungdomsuddannelser, undervisningen og læringen.
Hvad betyder det for undervisningen og elevernes læring? Det debatterer digitaliseringseksperter og aktører fra forskellige dele af vidensøkosystemet den 22. januar 2024 på Gefion Gymnasium.
Programmet vil byde på indlæg fra:
- Jan Damsgaard, Professor, Institut for Digitalisering, CBS, Medlem af ATV's Faglige Dataetiske Råd, forfatter til bogen "AI - mellem fornuft og følelse"
- Birgitte Vedersø, formand for Børne- og Undervisningsministeriets ekspertgruppe, fhv. rektor på Gefion Gymnasium
- Sine Zambach, Adjunkt, Institut for Digitalisering, CBS , Medlem af ATV's Faglige Dataetiske Råd, forfatter til bogen "AI i Gymnasiet"
- Morten Blichfeldt Andersen, Direktør, forlaget Praxis
- Danske gymnasieelevers sammenslutnings perspektiv
Det har aldrig været vigtigere at uddanne børn og unge i digitale teknologier. Dette understøttes af forskellige indsatser til at styrke det i folkeskoler og gymnasier. De skal lære hvad AI kan, og hvad det ikke kan, så de unge får en forståelse af, hvordan AI påvirker nyhederne i både traditionelle og på sociale medier.
Der vil i løbet formiddagen være en indlæg fra forskere, ledere, meningsdannere og gymnasieelever, som bidrager med forskellige erfaringer og holdninger til brug af AI, algoritmer og data i ungdomsuddannelserne. Publikummet vil blive inddraget i debatten og i valget af anbefalingerne.
Der er plads til 100 deltagere og tilmelding er først til mølle.
SE DE FEM DOGMER FOR DATAETIK
Arrangementet er gratis, men tilmelding er nødvendig.