Titel

En IT-uddannelse giver også virkelig god mening!

Dato
Forfatter(e)
Kaj Grønbæk, Institutleder, Professor i Datalogi, AU, Louise Herping Ellegaard, tech-iværksætter, Stephen Alstrup, Professor i Datalogi, KU, Ole Lehrmann Madsen, Professor i Datalogi, AU. Alle er medlemmer af ATV’s Digitale Vismandsråd
Hovedbillede
Billede
Dreng lærer matematik på ipad
Intro

Uddannelses- og forskningsministeriet lancerede d. 4. marts 2020 en webside med titlen ”Uddannelse med Mening” (uddannelsemedmening.dk), hvor få uddannelser fremhæves. Men er disse de eneste, der giver mening? Nej, bestemt ikke! Der er brug for IT-specialister med kompetencer inden for alle områder som analyser af brugeroplevelser, kommunikation og implementering.

Undersøgelser viser, at der er specielt mangel på IT-specialister med dybe kompetencer inden for datalogi, datavidenskab, softwareudvikling og it-produktudvikling. Det giver rigtig god mening at tage netop én af disse uddannelser. Ikke blot fordi, fordi jobsikkerheden og lønnen er i top – men fordi de giver virkelig god mening, hvis vi skal løse udfordringerne i samfundet.

Der er ikke tale om uddannelsessnobberi, for på mange uddannelsessteder er der på disse uddannelser beskedne adgangskrav på snit mellem 7 og 9, simpelthen fordi alt for få søger ind. Der er desværre også alt for få, der vælger matematik på A-niveau i gymnasiet, så der bliver efterhånden færre kvalificerede ansøgere til disse it-uddannelser. Det giver derfor rigtig god mening at opfordre gymnasieelever til at tage matematik på A-niveau, for det åbner mange muligheder på it-området samt til videregående STEM-uddannelser generelt.

Vi kan på de datalogiske institutter garantere, at hvis man søger ind på én af de nævnte IT-uddannelser, så bliver man godt udfordret på sine evner til abstraktion, kommunikation, problemløsning og især kreativitet. For der benyttes avancerede teorier, metoder og værktøjer og udvikles avancerede algoritmer, programmer og brugergrænseflader, som er centrale, når der f.eks. skal findes løsninger inden for områder som sundhed, madspild, undervisning, energi og klima.

En universitetsuddannelse i datalogi, datavidenskab, softwareudvikling eller IT-produktudvikling giver fantastisk god mening. Man kan hurtigt være med til at gøre en forskel enten som it-specialist i en virksomhed, fordi de står i kø på uddannelsesstederne for at rekruttere kandidater. Man kan også slå sig ned som iværksætter i sin egen start-up. Man kan med få og billige ”produktionsmidler” som en laptop, en smartphone og en plads i et kontorfællesskab udvikle og lancere Apps, der f.eks. digitaliserer børnepsykologi, håndterer lommepenge eller madspild.

Vi opfordrer til, at Uddannelses- og Forskningsministeriet sætter ressourcer af til at lave kampagne for it-uddannelser, der er helt afgørende for den danske velfærdsstats udvikling. Der er hårdt brug for nye it-løsninger til den offentlige administration, udvikling af services i industrien og smarte løsninger til den grønne omstilling.

Vi mangler kvalificerede studerende på IT-uddannelserne, der har masser af faglige udfordringer og ikke mindst mening!

Kontakt-overskrift
Kontakt
Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent