ATV-indspil til gymnasiereformen: NTS-fag skal styrkes
ATV har udarbejdet et indspil til drøftelserne om en ny gymnasiereform. Indspillet er sendt til Børne- og Undervisningsminister Ellen Trane Nørby og til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.
I indspillet understreger ATV, at det er en vigtig opgave at styrke teknologi og videnskab – i gymnasial sammenhæng ikke mindst i skikkelse af de såkaldte NTS-fag (Natur, Teknik og Sundhed). Dette skal komme til udtryk i både gymnasiets studieforberedende og almendannende rolle.
ATV tilslutter sig i indspillet anbefalingen fra dekanerne for de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter ved de danske universiteter. De anbefaler, at alle gymnasier obligatorisk skal udbyde to naturvidenskabelige studieretninger, henholdsvis en ABBB-studieretning (matematik på A-niveau og fysik, kemi og biologi på B-niveau) og en ABC-studieretning (matematik på A-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau).
Bedre forståelse for teknologi
Det studieforberedende aspekt spiller en afgørende rolle for det videregående uddannelsessystems bestræbelser på at uddanne tilstrækkeligt mange, tilstrækkeligt kvalificerede unge til at opfylde arbejdsmarkedets behov. Det almendannende aspekt skal medvirke til at sikre, at alle unge, der forlader gymnasiet med en studentereksamen, er fortrolige med den kultur og det samfund, de lever i.
Gennem århundreder har naturvidenskab og naturvidenskabeligt baseret teknologi spillet en stadig større rolle i vores samfund og kultur. Uden en generel og almen indsigt i naturvidenskaberne mener ATV ikke, at eleverne er i besiddelse af en moderne og tilstrækkelig almendannelse.
ATV anbefaler derfor, at der på de ikke-naturvidenskabelige studieretninger i STX indføres et nyt obligatorisk NTS-fag, hvor fagene undervises i sammenhæng og i kontekst med elevernes linjevalg.
Kontaktperson
Erik Meineche Schmidt, næstformand i ATV’s Temagruppe Science og Engineering i uddannelserne, chefrådgiver, AU, E: ems@au.dk