Titel

Produktionsvirksomheder skal være guldgravere

Dato
Forfatter(e)
Maja Lænkholm
Hovedbillede
Billede
Intro

Find din indre guldgraver- og iværksættermentalitet frem, når du som produktionsvirksomhed skal skabe forretning gennem brug af data. Det var et gennemgående budskab fra ATV’s temamøde, som ATV’s temagruppe for fremtidens produktion og ATV’s Digitale Vismænd afholdt den 23. maj 2019 i samarbejde med Digital Hub Denmark og DTU Kom Digital.

Reportage fra temamøde om data
I produktionsvirksomheder er der et stort potentiale, da der genereres enorme mængder, som kan bruges i alle led af værdikæden. Og pt. har vi fat i ca 12 pct. af de tilgængelige data. De mange datakilder og den store mængde data udfordrer mange virksomheder, som har svært ved at omsætte dem til værdi. De resterende 88 pct. skal digitaliseres og gøres klar til brug. På mødet diskuterede forskere og teknologiledere, hvordan flere kommer i gang med data.

Den nye industrielle revolution er diffus

Tidligere industrirevolutioner, som har transformeret produktion, har været båret af mulighederne i fx vand og damp, så elektricitet og energi, og så elektronik og it-systemer, der har kunnet automatisere produktionen. Den fjerde industrielle revolution bunder i en digitalisering, og gør den derfor til en mere diffus revolution, og det kan være svært at overskue mulighederne.

Charles Møller, professor, Center for Industriel Produktion, fra Aalborg Universitet udtaler: ”Virksomheder tænker stadig på data i et bagudskuende lys og analyserer på gamle data. og det er ærgerligt, for potentialet ligger i at få indsamlet data i produktionen og brugen af ens produkter”.

Det bunder til dels i, at det for virksomhedsledere kan være svært at se, hvad værdien er, og hvad man præcis skal bruge dataene til. Det er derfor ikke kun medarbejderne, der skal vise vilje til forandring for at understøtte datadrevet produktionsoptimering. Ledernes rolle er også forandret, siger Christophe Didier, Technical Director Internet of Things (IoT), IBM France.

Christophe Didier har blandt andet stået i spidsen for et globalt optimeringsprojekt, som IBM har drevet sammen med L’Oreal-koncernen, og han havde flere referencer til den administrerende direktør i L'Oréal, Jean-Paul Agon, som er gået all in på digitalisering og brug af data. I en artikel på fortune.com udtalte han bl.a.: “Embracing The Digital Revolution Is the Secret To my Leadership Success”, (http://fortune.com/2019/04/22/loreal-ceo-jean-paul-agon-leadership-success/).

Data skal på den strategiske agenda, og lederen skal opmuntre til og skabe rum for at eksperimentere med data, sagde Christophe Didier og fortsatte:

Jean Paul Agon is defining L’Oreal as a beauty-tech company and is at a digitalizing mission, and his message was clear: 'The task is to move a large cooperation to be as agile as a small start-up – and it isn’t easy. Do something and we see what happens' – and that created a very valuable transformation process for L’Oreal.

Iværksætteri er altså en iboende nødvendighed i organisationen, og det bakker direktør Søren Hovmand fra Hovmand A/S også op om. Hovmand A/S laver løftevogne, og han har oplevet, at det er svært at forklare produktet til sine kunder. Hovmand A/S har skabt et virtuelt salgsrum via app’en 'Houmand AR app', hvor deres løftevogne kan vises frem og gennem virtual reality vises direkte i kundernes omgivelser.

Danske virksomheder er i et udskilningsløb

Søren Hovmand fortalte på mødet, at læring undervejs i udviklingen er vigtigt, og han oplever et stort potentiale i at samarbejde med universitetsstuderende. De kan lære ham rigtig meget om nye teknologier, og han kan give dem erfaring med teknologi i praksis. Dette samarbejde giver den rigtige dynamik for at skabe noget i virksomheden.

Søren Hovmand kom desuden ind på, at mindsettet for, hvordan man driver sin virksomhed, er enormt vigtig, og kan man lykkes med at få skabt et generationsskifte og få yngre ledere ind og flere studerende, så er virksomheden allerede nået et langt stykke af vejen. Virksomheder overlever ikke digitaliseringen, hvis ikke flere ledere får et digitaliserings-mindset.

Gør din organisation klar til data

Så hvordan bliver man egentlig organisatorisk klar til at skabe værdi med data? Ifølge Christian Rasmussen fra Grundfos kræver det, at man sætter et godt team og tænker i økosystemer:

”Digitalisering er afgørende for vores organisation, men vi kan ikke på forhånd gennemskue, hvordan en digitaliseret organisation ser ud. Vi kan dog forsøge at beskrive transformationen, vi skal igennem, men samtidig kender vi ikke alle elementerne i, hvad det vil sige at skalere. Vi skal derfor langt udover kun at tænke i at bygge en pumpe, men mere tænke i, hvad vil det sige at bygge en flyindustri udover 'flyet' så at sige, og hvilke elementer der skal være til stede? Det er det mindset, der er brug for. Derfra tager vi et nedslagspunkt ad gangen og lærer systematisk undervejs.”

I tillæg hertil er det vigtigt at arbejde i økosystemer og med flere forskellige aktører. Eksempelvis kan leverandørerne have et dataformat, og hvis det lige pludselig ændrer sig, så kan det gå galt for løsningerne.

Christian Rasmussen genkender princippet fra L’Oreal med blot at gå i gang:

”Jeg udvikler governance undervejs – jeg vil hellere have udviklingen i gang.”

Når man skal bruge data, skal man fx bruge kunstig intelligens. Men det er ikke helt ligetil, for kunstig intelligens er en umoden teknologi, hvor mange forudsætninger skal være til stede for, at den bruges på en god måde. Det kræver derfor et godt team og de rette kompetencer til at sikre, at den bruges bedst. Det har Grundfos også brugt tid på, og Christian Rasmussen nævner, at det er lykkes med at skabe et stort netværk på tværs af de personer og afdelinger i Grundfos, som arbejder med datatransformationen.

Christian Rasmussen deltog i efteråret 2018 på ATV’s Applied AI Academy og fandt stor inspiration i de amerikanske virksomheders mindset:

”Det første, jeg gjorde, da jeg kom hjem, var at skabe og udbrede et fælles sprog om data og kunstig intelligens, så vi i transformationsgruppen kan tale med samme tunger.”

Digitalisering er den måde, vi driver forretning på

Søren Hovmand fra Hovmand A/S holdt som nævnt et oplæg om betydningen af digitalisering. Hovmand A/S er for nylig blevet kåret til fremtidens digitale SMV. Søren Hovmand nævnte, at digitaliseringen har gjort en kæmpe forskel for dem som virksomhed, fordi de er kommet tættere på deres kunder, og han oplever, at kunderne selv eksperimenterer med løsninger, inden de selv kommer ind over. Ifølge Søren Houmand er digitalisering den måde, de driver forretning på i dag. Næste skridt er at få kunstig intelligens integreret i løsningen.

Jonas Tyle Petersen fra Digital Hub Denmark nævnte, at han så en tendens til, at konkurrencefordelen for virksomheder lå i måden at håndtere data på, og hvordan man får bragt dem i spil. For små virksomheder særligt er det udfordrende at få de rette kompetencer ind i virksomheden for, at virksomhederne kan få brugt data.

Derfor er der flere initiativer til at hjælpe små virksomheder, som Digital Hub Denmark og Kom Digital.

Afsluttende debatrunde

Brian Rasmussen nævnte afslutningsvist, at en succesfuld brug af data og teknologi afhænger af at få skabt en symbiose mellem mennesker og computere. I en afsluttende paneldebat blev panelet enige om 4 gode råd til virksomheder, der vil i gang med data:

  • Få nye input og få studerende ind i virksomheden

  • Skab rum i virksomheder til at udvikle og eksperimentere og så opskaler senere
  • Start med at starte og find på governance undervejs
  • Brug samarbejdspartnere der er til rådighed
Kontakt-overskrift
Kontaktperson
Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent