Titel

Mæxico: Vi blev skarpe på selling point og vækstmuligheder

Dato
Hovedbillede
Billede
Intro

Sammen med ATV Mentor Bjarne Henning Jensen har direktør Thomas Bachmann bygget videre på branding, salg og koncept for sin restaurant Mæxico. Det har betydet, at Thomas Bachmann er blevet skarp på det unikke ved restaurant Mæxicos koncept, vækstmuligheder og fortsætter på en spændende rejse.

Thomas Bachmann ejer virksomheden Mæxico (www.maexico.com), som tilbyder mexicansk mad og en "mæxicansk" oplevelse. Thomas Bachmann havde umiddelbart før mentorforløbets start åbnet sin anden restaurant og var i en vækst- og skaleringsproces. Hans ATV Mentor Bjarne Henning Jensen har 25 års ledelseserfaring inden for store danske virksomheder og har blandt andet stærke kompetencer inden for forretningsudvikling og strategisk planlægning.

Billede

På trods af at restaurationsbranchen var og er én af de mest udsatte brancher under coronanedlukningen, formåede Thomas Bachmann at føre sin restaurant Mæxico styrket igennem. Sammen med Thomas Bachman stillede Bjarne Henning Jensen skarpt på en rebrandingproces for at gøre Mæxico klar til vækst. De analyserede på, hvad de i virksomheden var gode til, hvem restaurantens målgruppe er, og hvilke værdier som er vigtige for Thomas Bachmann og hans team.

”Noget af det, jeg fandt ud af, var, at vi er gode til at skabe oplevelser for vores kunder. Især når de vil fejre noget. Det begyndte vi derfor at udvikle produkter ud fra. Og vi kunne med det samme se, at salget voksede,” fortæller Thomas Bachmann.

Efter de første ændringer oplevede Mæxico deres bedste måned på bundlinjen. Det grundlæggende arbejde gav Thomas Bachmann en værdifuld indsigt.

”Det var en aha oplevelse for mig, at det med at yde god service og lave god mad, det er noget, der altid skal være til stede. Ikke noget der skal adskille os fra andre madoplevelser. Det, der adskiller os, er vores evne til at skabe oplevelser,” siger Thomas Bachmann.

Blev skarpe på målgruppen

På trods af at mentor Bjarne Henning Jensen ikke har erfaring med restaurationsbranchen, er de grundlæggende principper stadig gældende for udvikling af forretningsmodeller. En arbejdsproces, som Bjarne Henning Jensen har stor erfaring med.

”En af de ting, jeg bragte på bordet, var, at vi kan få sat nogle fyrtårne op – hvordan vil man efterligne sine forbilleder, og hvor vil man differentiere sig. En anden ting var at blive skarp på målgruppen. Det handler om at dykke ned i nøgletallene: hvor mange gæster er der, hvor lang tid bliver de, og hvad bestiller de,” forklarer Bjarne Henning Jensen.

For Thomas Bachmann er den slags informationer via data på ingen måde fremmed. Han beskriver selv én af sine spidskompetencer som værende kendskab og interesse for brug af data og algoritmer til at styre sin virksomhed. Med data måler Thomas Bachmann blandt andet på målgruppen og har bygget en forecasting-algoritme, der gør det nemmere at regne på vareforbrug og behov for personale.

”Hver gang vi graver et spadestik dybere i data, sparer vi penge og skaber en bedre oplevelse for vores kunder. I forhold til Bjarne gav han vejledningen til, hvordan vi kom til sagens kerne meget hurtigt og ikke går ned ad nogle ligegyldige veje, som ikke gav mening,” siger Thomas Bachman.

Innovation kommer af mit eget mod og fantasi

Personlig sparring er guld værd, når hverdagen udfordres af omkringliggende udfordringer. Thomas Bachmann siger om forløbet: ”Midt i udviklingsforløbet med min virksomhed gav det en enorm tryghed at have en mentor, der selv havde erfaret, hvad der er vigtigt at få styr på i en vækstrejse. Og som kunne stille de spørgsmål, jeg ikke selv har overvejet, men som gav mig nye input og sikkerhed på mine beslutninger. Jeg fik opfyldt et stort behov for sparring på strategi og konceptet for min virksomhed”.

Thomas Bachmann blev også ramt af coronanedlukninger (og er også lukket ned nu), men formåede at transformere det unikke i virksomheden til www.homeat.dk, som tilbyder en restaurantoplevelse i hjemmet med lækre varer, og hvor man selv er kokken i hjemmet. ”Min mentor var vigtig for mig i nedlukningen i første bølge, og det var en stor hjælp at få input og god sparring i denne svære tid”, siger Thomas Bachmann om coronatiden.

Thomas har i forløbet fået øje på værdierne i sin måde at lave restaurant på og har samlet det under paraplyen https://chowco.dk/. Til sommer bliver det tredje barn www.homeat.dk voksen, da Thomas Bachmann har fået midler fra Omstillingspuljen til at styrke og udvikle det.

ATV har op for, at andre virksomheder kan søge en ATV Mentor. Man kan søge ved at udfylde dette spørgeskema (link) og læse mere i denne brochure. Fristen er 15. marts 2021. Kontakt Maja Lænkholm på 51 85 47 46 eller ml@atv.dk

Ansøg om Mentor

Kort om ATV's Mentorprogram

I ATV har vi samlet en række medlemmer, der er uden for arbejdsmarkedet, men fortsat har masser af indsigt i betingelser for vækst, i vores mentorprogram. En ATV Mentor er en erfaren virksomhedsleder, som har forretningsforståelse og har været igennem virksomhedsudvikling før og har set alle aspekter af det. En ATV mentor trækker på erfaringen med, hvad der skal til  for at vækste.

Kontakt-overskrift
Kontaktperson
Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent