Titel

Nyt projekt om digital understøttet læring på vej

Dato
Intro

Med digitaliseringen følger hastige forandringer, hvor blandt andet kunstig intelligens, virtual reality og robotter kommer til at påvirke vores hverdag. For læring og skolen betyder det to ting: Vi skal sørge for at klæde kommende generationer på til denne udvikling. Og der opstår helt nye muligheder for at udvikle og personalisere læring med de nye teknologier.

Billede
Digital læring indeholder store muligheder, men det kræver andet og mere end bare at give Ipads til børnene. Et nyt ATV-projekt skal komme med konkrete anbefalinger på området.
Digital læring indeholder store muligheder, men det kræver andet og mere end bare at give Ipads til børnene. Et nyt ATV-projekt skal komme med konkrete anbefalinger på området.

For begge deles vedkommende er det vigtigt, at Danmark og danske børn er med i denne udvikling. ATV’s Digitale Vismandsråd har derfor sat et projekt i søen, der skal bidrage til at øge fokus på digitale læringsmidler i skolen og være med til at sætte Danmark i front på dette område.

 

 

 

Digitale læremidler er gennem de seneste årtier i stigende grad blevet indført i såvel folkeskole som på gymnasiale og videregående uddannelser, og Danmark hører til de lande i verden, der er ganske langt fremme på dette område. Alligevel bekymrer det vismandsrådet, at udbredelse og implementering ikke går hurtigere, og at de digitale medier og bagvedliggende teknologiers potentialer ikke realiseres i højere grad.

Forprojekt synliggjorde udfordringerne

Projektet om digital understøttet læring bygger videre på et forprojekt, som vismandsrådet gennemførte i perioden september 2015 til januar 2016. Her ønskede rådet at indkredse de faktorer og problemstillinger, der forsinker udbredelsen. På baggrund af forprojektet kunne vismandsrådet konstatere, at der eksisterer en række forskellige og komplekst sammenvævede forhold, der er med til at langsommeliggøre udbredelsen:

  • Området er præget af mange forskellige aktører med forskellige interesser og med lav grad af dialog og kontakt.
  • Der er et fravær af helhedstænkning. Det gælder på mange niveauer fra den enkelte skole, kommune og region til nationalt niveau.
  • Beslutningsprocesserne er komplekse, uigennemskuelige og til tider tilfældige. Relevante kompetencer involveres ikke altid, og det er vanskeligt at få et overblik.
  • Der er udfordringer i forhold til infrastruktur. Til trods for politisk målsætning herom er der f.eks. endnu ikke hurtigt internet på samtlige skoler.
  • Der efterlyses dokumentation for, om og hvordan digitale læremidler virker.
  • Der savnes dansk forskning i emnet. Herhjemme er forskningen koncentreret i de pædagogiske/didaktiske miljøer. Der kommer god og relevant forskning herfra, men der efterspørges mere forskning fra andre områder med inddragelse af andre forskningsområder og eksempelvis kvantitative tilgange. Der er behov for opbygning af tværfaglige vidensmiljøer.
  • De digitale læremidler har potentiale til at give øget indsigt i elevers læringsmønstre, men mulighederne for systematiseret indhentning af viden om, hvordan man lærer, udnyttes ikke.

Behov for tværfagligt videnscenter

Formålet med det nye projekt er at skabe et fundament for opbygning af et egentligt tværfagligt videnscenter om digitalt understøttet læring. Det vil ske gennem øget dialog, vidensdeling og vidensopbygning i et netværk af centrale aktører og med inddragelse af førende forskere fra en række forskellige fagområder. Konkret vil projektet:

  • Samle og facilitere dialog mellem de forskellige aktører på området
  • Udbrede viden om og visualisere de muligheder teknologien rummer
  • Afdække og forstå de barrierer der besværliggør implementering
  • Accelerere implementeringen af visionær brug af digital understøttet læring

Projektet støttes med en fondsbevilling fra Grete og Sigurd Pedersens Fond.

Projektet gennemføres af en arbejdsgruppe under ATV’s Digitale Vismandsråd. Arbejdsgruppen består af professor Helle Rootzén, DTU; professor Stephen Alstrup, KU; direktør Ole Lehrmann Madsen, Alexandra Instituttet A/S; og advokat (H), partner Janne Glæsel, Gorrissen Federspiel.

Kontakt-overskrift
Kontaktperson
Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent