Hovedbillede
Billede
Titel

Ny analyse: Hvordan tiltrækker Danmark internationale toptalenter

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

På en konference den 2. december præsenterer ATV en ny rapport om betydningen af international højtuddannet arbejdskraft. I rapporten ser ATV nærmere på STEM- og toptalenter og barriererne for at tiltrække dem til det danske arbejdsmarked, og så giver ATV en række anbefalinger til, hvordan vi kan styrke Danmarks position og gøre os et mere attraktivt land for de udenlandske toptalenter.

Tiltrækning af højt kvalificeret udenlandsk arbejdskraft er udpeget som en af de største udfordringer for Danmarks evne til at være en førende Science & Engineering-region.

På en konference i dag 2. december præsenterer ATV en ny rapport om betydningen af international højtuddannet arbejdskraft.

I rapporten ser ATV nærmere på STEM- og toptalenter og barriererne for at tiltrække dem til det danske arbejdsmarked, og så giver ATV en række anbefalinger til, hvordan vi kan styrke Danmarks position og gøre os et mere attraktivt land for de udenlandske toptalenter.

 

Ny viden om det øverste lag af internationale toptalenter

Rapporten tilvejebringer ny viden, ved at fokuserer på internationale STEM og toptalenter.

Rapporten er blevet til på baggrund af bl.a. interview med direktører og teknologiledere fra Science & Engineering virksomheder, HR-direktører, internationale topchefer og en survey blandt 100 internationale STEM-profiler i Danmark.

Undersøgelsen bekræfter, at Danmark mangler STEM-specialister, IT-profiler og at internationale topchefer er i høj kurs samt at danske virksomheder oftere søger udenlandske profiler som topledere.

I rapporten listes en række af de styrker og svagheder, som udenlandske talenter oplever i forhold til at arbejde i Danmark, og endelig giver ATV en håndfuld konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark bliver en mere attraktiv karrieredestination for de internationale kloge hoveder, der skal hjælpe Danmark med at blive en af verdens førende Science & Engineering-regioner.

Anbefalingerne dækker både emner som at styrke København som metropol og at brande Danmark bedre, til at virksomhederne skal blive bedre til at onboarde og tage mere ansvar for sine ansatte og deres familier. Desuden skal problemstillingen være top of mind hos politikerne, samtidig med at en stærkere koordinering af kerneaktører efterspørges.

 

Relaterede nyheder og artikler