Titel

Kom til dialogmøde om regulatoriske kompetencer i sundhedsuddannelserne

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

​​​​​​​Mange sundhedsteknologiske virksomheder oplever, at regulatoriske forhold bliver mere og mere kritiske for virksomhedens virke, og de efterspørger derfor højtuddannede kandidater, der er klædt på til at varetage compliance opgaver inden for det medikotekniske område.

Men der er i dag alt for få kandidater med relevante kompetencer og derfor stor rift om dem, der er. Dertil kommer, at industriens behov forventes at vokse i det kommende år. ATV samler industri og uddannelsesinstitutioner til dialog om løsninger.

Mange sundhedsteknologiske virksomheder oplever, at regulatoriske forhold bliver mere og mere kritiske for virksomhedens virke, og de efterspørger derfor højtuddannede kandidater, der er klædt på til at varetage compliance opgaver inden for det medikotekniske område. Men der er i dag alt for få kandidater med relevante kompetencer og derfor stor rift om dem, der er. Dertil kommer, at industriens behov forventes at vokse i det kommende år.

Løsningen på den udfordring er næppe at starte helt nye uddannelser, men i stedet at se på, om det vil være relevant, at nogle af sundhedsuddannelserne integrerer regulatoriske kompetencer i det eksisterende undervisningstilbud. 

ATV har ved to dialogmøder den 21. april og den 25. august samlet uddannelsesledere fra en række sundhedsuddannelser til en dialog med Medicoindustrien om, hvorvidt indhold og omfang af eksisterende uddannelser allerede tilgodeser industriens ønsker, samt om og hvordan man kan supplere de eksisterende uddannelser med de kompetencer inden for regulatoriske forhold, som industrien efterspørger.

Konklusionen på disse møder er bl.a. at:

Regulatoriske forhold inden for det sundhedsteknologiske område indgår på en række eksisterende uddannelser

  • Flere uddannelser ser perspektiv i at udbyde regulatoriske forhold som led i deres undervisningstilbud – enten i obligatoriske kurser eller i frivillige kurser
  • Der er stor interesse og perspektiv i at samarbejde med de sundhedsteknologiske virksomheder omkring f.eks. cases, praktikforløb, undervisningsmateriale mv. Men der er behov for hjælp til at facilitere et sådant samarbejde og skabe kontakt mellem relevante uddannelser og virksomheder.
  • Undervisningen på universiteterne skal være forskningsbaseret, og kompetencen til at undervise skal være forankret hos universitetets ansatte, men disse kan have gavn af et kursusforløb via Medicoindustrien
  • På dialogmødet om regulatoriske kompetencer på sundhedsuddannelserne den 25. august blev det besluttet at afholde et 3. dialogmøde med fokus på, hvordan et konkret samarbejde og initiativ om regulatoriske kompetencer kan udformes.

Dette møde er fastsat til torsdag den 4. januar 2018 kl. 13.00 – 16.00. Mødet afholdes hos Medicoindustrien.