Titel

Fremtidens Maritime Ingeniøruddannelse

Intro

På vegne af Den Danske Maritime Fond har ATV udarbejdet en rapport, der afdækker de maritime industriers kompetencebehov i forhold til nyuddannede ingeniører samt industriens muligheder for og vilje til at engagere sig i ingeniøruddannelserne. Dette med henblik på både at gøre uddannelserne mere erhvervsrettede og attraktive for de studerende.

For at fremme de maritime ingeniøruddannelse anbefales:

  • Det Blå Danmark skal være mere synligt på uddannelsesinstitutionerne samt i offentligheden generelt med det formål at tiltrække flere dygtige studerende til det maritime område.
     
  • De maritime industrier skal engagere sig langt tidligere i ingeniøruddannelserne, således at de studerende har haft kontakt med industrien, inden de vælger kandidatretning. Dette kan f.eks. gøres med tilbud om praktik, gæsteforelæsninger, eksamensprojekter, data, studiejob, mentorordninger og studieture.
     
  • For at imødekomme de skærpede krav til innovation og omstillingshastighed er det afgørende nødvendigt at skabe en sammenhængende værdikæde mellem forskning, uddannelse og industri med god interaktion i alle grænseflader. Nærværende rapport beskriver i detaljer, hvilke brede og dybe kompetencer industrien har behov for i dag. Disse kompetenceområder skal afspejles i uddannelse af kandidater, i efteruddannelse af personer fra industrien samt i den underbyggende forskning.
     
  • Ingeniøruddannelsen skal holdes skarp i forhold til industriens nuværende og fremtidige opgaver, hvilket dels opnås ved universiteternes egen justering af kursusportefølje/indhold og dels gennem gæsteforelæsninger, cases, opgaver, projekter m.v. defineret af universiteterne og industrien i fællesskab. Dette kræver bl.a. en øget koordineret indsats fra industriens side.
     
  • Forskningen på universiteterne bør i højere grad sammentænkes med udvikling, innovation og demonstration samt i højere grad støtte den forskningsbaserede undervisning.
     
  • Den nyuddannede ingeniør bør besidde en såkaldt T-formet kompetenceprofil. Horisontalt betyder dette en bred holistisk og tværdisciplinær viden om offshore- og skibskonstruktion og drift samt viden om industrien og Det Blå Danmark som helhed og dens rolle i det omgivende samfund. Vertikalt betyder det den akademiske evne til fordybelse og en specialisering i et eller flere snævre områder.
     
  • Da skibsfart og offshoreenergiudvinding er tværdisciplinære industrier, bør uddannelsesinstitutionerne i højere grad tænke maritim uddannelse og forskning tværfagligt med interaktion mellem forskellige institutter, fakulteter og universiteter. Etablering af en tværorganisatorisk maritim komite, et center eller en uddannelse kunne være en løsning.
     
  • Videreuddannelse med sigte på en teknisk/akademisk opkvalificering af især professionsbachelorerne (hovedsageligt dual officerer, maskinmestre og navigatører) er en oplagt rekrutteringskilde af studerende med relevant erfaring. Det anbefales at skabe en bedre sammenhæng mellem professions- og universitetsuddannelserne på det maritime område.
     
  • Det Blå Danmark bør udarbejde et samlet katalog, som giver et overblik over karrieremuligheder, virksomhedspraktik, studiejob, virksomhedscases og andet samarbejde med de maritime industrier samt om de forskellige fagmoduler på universiteterne med relevans for ingeniørstuderende med maritime interesser. Dette bør koordineres med ”World Careers”.

 

 

 

Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent
Cover
Billede
Dato

Relaterede nyheder og artikler