Hovedbillede
Billede
Danske produktionsvirksomheder kommer til at efterspørge medarbejdere med helt nye kompetencer, efterhånden som digitalisering og automatisering bliver udbredt. ATV's projekt skal geare uddannelserne til den nye virkelighed, og en række virksomheder og undervisnings-institutioner er gåe med som partnere i projektet.
Undertekst til billede/video

Danske produktionsvirksomheder kommer til at efterspørge medarbejdere med helt nye kompetencer, efterhånden som digitalisering og automatisering bliver udbredt. ATV's projekt skal geare uddannelserne til den nye virkelighed, og en række virksomheder og undervisnings-institutioner er gået med som partnere i projektet.

Titel

Nye partnere i projektet Uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

Der er stor interesse og bred opbakning til ATV-projektet Uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion, og flere partnere er derfor gået med i projektets arbejdsudvalg.

Københavns Erhvervsakademi, Maskinmesterskolen København, Danske Erhvervsskoler og VIA University College er kommet med ombord inden for de seneste måneder. I samarbejde med projektets øvrige partnere skal de hjælpe med at belyse, hvordan vi skaber et mere sammenhængende uddannelsessystem, som i højere grad understøtter fremtidens vidensbaserede produktion.

Uddannelser til den fjerde industrielle revolution

Danmark står overfor den fjerde industrielle revolution, hvilket betyder at produktionen i langt højere grad bliver automatiseret, digitaliseret og vidensbaseret. Dette stiller nye krav til de danske produktionsvirksomheder, men også til de uddannelsesinstitutioner, som uddanner fremtidens ansatte til fremstillingsindustrien.

”Det er en stor styrke, at vi er mange om at løfte denne vigtige dagsorden,” siger programchef Jette Mølholm om motivationen for, at Københavns Erhvervsakademi er trådt ind som partner i projektet

Høje krav til fremtidens medarbejdere

Fremtidens produktionsvirksomheder kommer i høj grad til at efterlyse medarbejdere, der kan arbejde på tværs af organisation, for eksempel i forbindelse med omstillingen af produktionen i en mere digitaliseret og automatiseret retning.

Dette kræver, at medarbejderne kan arbejde på tværs af uddannelsesniveauer og har de nødvendige kompetencer i at samarbejde og udvikle løsninger på tværs. Disse kompetencer skal udvikles allerede under uddannelsen, hvilket stiller nye krav til uddannelsernes indhold og den måde, hvorpå de tekniske uddannelser i dag er organiseret.

ATV-projektet Uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion har til formål at styrke de tekniske uddannelser og deres indbyrdes sammenhæng, så de tilgodeser behovet for kompetencer til fremtidens vidensbaserede produktion.

Partnere i projektet

Projektet om uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion er støttet af følgende partnere:

  • Danske Erhvervsskoler
  • Engineer the Future
  • Grundfos
  • Haldor Topsøe
  • Københavns Erhvervsakademi
  • LEGO
  • Maskinmesterskolen København
  • VIA University College
  • Aalborg Universitet

Projektet er endvidere støttet af Den Obelske Fond, Laurits Andersen Fond og Siemensfonden.

Relaterede nyheder og artikler