Bornholm, bæredygtighed og brandvarme debatter
På årets solrige folkemøde på Bornholm, der havde bæredygtighed og FN's verdensmål som gennemgående tema, stod ATV i samarbejde med forskellige partnere i spidsen for syv spændende debatter. Her blev der både diskuteret fondes naturfagsinvesteringer i folkeskolen, kunstig intelligens til det gode liv og børn som demokratiske teknologiskabere.
Årets Folkemøde, der fandt sted i Allinge i dagene 13.-16. juni, stod i bæredygtigheden og FN's 17 verdensmål tegn. På forhånd havde foreningen bag Folkemødet bedt alle arrangører om så vidt muligt at inddrage verdensmålene i deres events, og det havde mange lyttet til. Således havde omkring 70 pct. af alle events et eller flere verdensmål som tema.
I år var også første gang, at ATV i kompagniskab med GTS-foreningen, Innovationsfonden og Vækstfonden var medejer af et telt. I teltet med det sigende navn 'Tech på Toppen' kunne teknologiledere, beslutningstagere og
andre interesserede diskutere så
forskellige emner som fremtidens erhvervsfremmesystem, AI, bæredygtige teknologier og naturvidenskab i folkeskolen.
Nedenfor kan du læse mere om de
debatter, som ATV var med til at arrangere, og se videointerviews med nogle af paneldeltagerne.
Debat: Hvordan ser det perfekte innovationssystem ud?
”Der findes ikke et perfekt innovationssystem – det kan hele tiden gøres bedre.”
På det punkt var de syv veloplagte debattører rørende enige i ATV, Innovationsfonden, GTS Foreningen og Vækstfondens debat om fremtidens innovationsfremmesystem. En af udfordringerne fremadrettet bliver at få innovations- og erhvervsfremme til at hænge bedre sammen. Her erkendte formanden for Erhvervsfremmebestyrelsen, adm. direktør i Falck Jakob Riis, at det vil være godt med et bedre samarbejde de to systemer imellem, men han ser det ikke som sin opgave at sætte retning for innovationsfremmesystemet.
”Det er systemets aktører de bedste til at gøre, så der vil jeg ikke blande mig,” sagde Jakob Riis.
Lia Leffland, direktør for ATV, ville imidlertid gerne udpege en retning for begge systemer.
”Vores analyser viser, at Science & Engineering-virksomheder generer langt mere værdi for samfundet end øvrige typer virksomheder. Vi mener derfor, at det er oplagt, at systemerne i højere grad indrettes, så de understøtter S&E-virksomhederne bedst muligt,” sagde Lia Leffland.
Debatten blev modereret af formanden for ATV’s Science & Engineering-komité, Charlotte Rønhof, der stillede sig bag Lia Lefflands synspunkt:
”Til alle jer, der ønsker at skabe vækst i Danmark, kig i ATV’s rapport og følg de råd, der er. It’s that simple,” fastslog Charlotte Rønhof.
Interview med Charlotte Rønhof, formand for ATV's Science & Engineering-komité.
Debat: Fonde i folkeskolen – elefant i en glasbutik eller en vitaminindsprøjtning?
ATV, Villum Fonden og Astra inviterede til en velbesøgt debat om de muligheder og barrierer, der opstår, når private filantropiske fonde investerer massivt i folkeskolen og naturfagsområdet. To problemstillinger var tydelige: Fondsfinansiering er absolut dejligt og tiltrængt, men samtidig er det dyrt og tidskrævende for skoler og kommuner at søge og drifte disse midler. Den anden var, at skolens udvikling og behov i et vist omfang bør være styrende for hvilke områder, der udloddes midler til, så det ikke bliver løsrevne projekter, der ikke naturligt kan forankres, når midlerne ophører. Det var en positiv debat, og det var tydeligt, at der er stor interesse for en tættere dialog og et bedre samarbejde om udvikling af projekter og om evaluering.
Interview med Mikkel Bohm, direktør for Astra.
Debat: Får vi den teknologi, der kan sikre drikkevand i fremtiden?
Sammen med Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd afholdt ATV en debat, der adresserede FN’s bæredygtighedsmål nummer 6 om rent drikkevand og sanitet. Under overskriften ’Får vi den teknologi, der kan sikre drikkevand i fremtiden?’, diskuterede et livligt panel, hvordan Danmarks forsknings- og erhvervsmæssige styrker inden for drikkevandsteknologi dels kan udvikles og styrkes. Og dels bidrage til at skabe bedre forhold for mennesker i dele af verden, der ikke har adgang til samme drikkevandskvalitet og samtidig kan blive en eksportsucces for Danmark.
Interview med Mads Friis Andersen, teamleder i Aquaporin.
Debat: Kunstig intelligens til det gode liv
Sammen med Danmarks Innovationsfond og Danmarks Frie Forskningsfond satte ATV scenen for en debat om kunstig intelligens til det gode liv. Kunstig intelligens har potentiale til at gøre os sundere, rigere og mere lykkelige, men hvor går grænserne for, hvad AI kan og hvad den bør bruges til? Her er nogle af debattens hovedkonklusioner:
- Synet på kunstig intelligens har ændret sig, fra hvad kunstig intelligens er for noget, til at handle om, at kunstig intelligens uanset hvad kommer til at få en rolle i det danske samfund. I panelet var der en positiv indstilling til at bruge kunstig intelligens.
- Kunstig intelligens kan styrke den viden, som professionelle som f.eks. læger har til rådighed i dag, og AI kan give flere og mere præcise løsningsmuligheder.
- Uddannelsesmæssigt er Danmark ikke AI-parat. Derfor er der behov for at kortlægge, hvem der har et vidensbehov, og hvordan de kan få det opfyldt. Det er et vigtigt led i omstillingen af arbejdsstyrken. Samtidig er det afgørende, at professionelle får uddannelse i og om kunstig intelligens, hvis teknologien skal virke i praksis.
- Der er dog fortsat en frygt for kunstig intelligens hos mange, og der er derfor behov for at diskutere, hvordan vi bedst balancerer danske, demokratiske værdier i samspil med teknologiimplementeringen.
Debat: Børn som demokratiske teknologiskabere
”Teknologi er fremtiden, og det er dejligt at lære det”. Sådan lød det fra en elev fra den lokale folkeskole, Kongeskærskolen i Allinge, der deltog i ATV og Coding Pirates’ debat. Non-profitorganisationen Coding Pirates arbejder for at styrke børn og unges it-kompetencer. Digitalisering på skoleskemaet er nemlig ikke en valgmulighed – det er fundamentet for, at børn og unge kan navigere og aktivt skabe et meningsfuldt liv i et stadigt mere digitalt og teknologisk samfund. Men der er lang vej før, at alle skoler er parate til at leve op til dette.
Debattens hovedkonklusioner:
-
Børn skal ikke holdes væk fra teknologi, men forstå at bruge teknologi på en demokratisk måde og gøre deres egne erfaringer med teknologi
-
Eleverne vil gerne lære om mere teknologi og it – folkeskolen skal op i gear
-
Der er brug for mere forskning i didaktik på området
-
Vi skal tale om dilemmaerne og samtidig være digitalt modige
Debat: Hvad skal vi med mennesker på et arbejdsmarked med større grad af kunstig intelligens?
Kunstig intelligens og andre digitale teknologier løser flere og flere opgaver i det danske samfund. Så hvordan sikrer vi, at vi får alle med, og at menneskers rolle forbliver vigtig og relevant? Det afholdt ATV og Danmarks Frie Forskningsfond en debat om. Her er debattens hovedkonklusioner:
-
Danskerne har en begejstring for at bruge kunstig intelligens til at skabe mere værdi til det arbejde, man udfører
-
Vi skal være gode til at bruge digitalisering og teknologi i både den offentlige og private sektor, og særligt i SMV’er. Det er massive drivers i det danske samfund
-
Det handler om, at medarbejderne skal være i stand til at gribe ny teknologi. Men der er et mismatch mellem, at 85 pct. af al uddannelse foregår i alderen 25-35 år, og at vi fremover får brug for at lære hele livet igennem.
-
Uanset om det er i forskningsverdenen eller i den private eller offentlige sektor, er der enighed om, at Danmark har en unik position indenfor AI, herunder en høj grad af teknologiparathed, og at medarbejdere og ledelse er interesserede i at tage ny teknologi med om bord
-
Opfordring til den kommende erhvervsminister: lad os nu få en teknologipolitik, der sikrer rammebetingelser for brug af teknologi
Interview med Anne-Marie Engel fra Novo Nordisk Fonden.
Og her kan du høre og se interviews med hele panelet:
Debat: Hvordan bygger vi fremtidens medarbejder til industrien?
ATV havde sammen med professionshøjskolen UCN inviteret til debat om, hvordan vi sikrer industriens adgang til nok kvalificeret arbejdskraft, så danske virksomheder kan gribe de nye teknologiske muligheder og fortsat skabe vækst. Til at drøfte denne udfordring var der samlet et panel bestående af repræsentanter fra hele økosystemet, lige fra uddannelses- og vidensinstitutioner, over en fagforening og ikke mindst en lokal producerende virksomhed.
Panelet havde en række klare budskaber:
-
Evnen til at samarbejde på tværs af fagligheder og domæner er en dansk styrke – f.eks. at smeden kan tale med civilingeniøren – og en vigtig kilde til innovation og nytænkning. Det skal uddannelsessystemet i højere grad understøtte, og vi skal gøre op med at uddanne i siloer.
-
Livslang læring og omstillingsparathed bliver afgørende for fremtidens industrimedarbejder. Derfor er det vigtigt, at samfundet er med til at løfte dette område ved f.eks. at tilbyde bedre uddannelsesveje for faglærte, der gerne vil videreuddannes.
-
Digitale kompetencer er vigtige, men vi kan ikke leve uden det gode gamle håndværk. Der skal være en grundfaglighed, som er på plads.
Interview med Birgitte Grum-Schwensen fra Teknisk Landsforbund.
Interview med Jens Christian Hansen Kløve fra Professionshøjskolen UCN.