Hovedbillede
Billede
Titel

Opskriften på den perfekte udviklingsrejse

Octo Slug
Nyhed
Dato
Intro

LiTHIUM BALANCE er et stjerneeksempel på, hvad langsigtet strategi, offentlige investeringer og højtuddannet arbejdskraft kan gøre for et firmas succes. ATV har spurgt ind til teknologivirksomhedens interessante udviklingsrejse.

I 2007 blev nuværende administrerende direktør Lars Barkler en del af virksomheden LiTHIUM BALANCE. En, på det tidspunkt, nyopstartet virksomhed med et stærkt produkt. Men der var behov for skalering og eksponering i udlandet. Det satte Lars og LiTHIUM BALANCE på en udviklingsrejse, hvor en langsigtet strategi, offentlige investeringer og fokus på kvalificeret arbejdskraft blev nøglen til succes.

Lars Barkler havde en baggrund i bilbranchen, som lige omkring 2007 begynder at kigge mod batteridrevne biler. LiTHIUM BALANCE havde udviklet et intelligent batteristyringssystem (BMS); en komponent, som litium-baseret batterier har brug for på grund af sikkerhedsmæssige årsager, men også en komponent som kan forlænge batteriets levetid og forbedre deres ydeevne – tilbage i 2007 var markedet for elbiler dog ikke modent.

Langsigtet strategi betaler sig

Tilbage i 2007 lagde Lars i stedet en langsigtet strategi for firmaet. Selvom der blev talt en del om elbiler i både pressen og befolkningen, blev det ved snakken. Bilbranchen var ikke klar til omstillingen på daværende tidspunkt. Lars vidste, at det stadig ville tage tid at omvende folks og bilproducenternes tankegang, og at det ville tage tid at udvikle teknologierne.

Strategien var, at firmaet skulle operere i de markeder, hvor der ikke kun blev talt om, hvorvidt man skulle køre på el eller ej. Det betød, at vi blev frontløber indenfor nicheområder som eldrevne gaffeltrucks og fejemaskiner”, fortæller Lars Barkler.

En af Lars´ første opgaver var at bygge en vidensorganisation op. Oprindeligt var firmaet startet af sælgere, som brugte eksterne ingeniører til at udvikle produkterne. Som led i skaleringsstrategien byggede Lars Barkler et vidensspecialiseret team.

”Det startede med, at vi ansatte to studentermedhjælpere fra DTU, som sidenhen blev færdiguddannet og fastansat i firmaet. Nu har vi omkring 60 ansatte, hvor ca. 80% udgøres af ingeniører”, fortæller Lars Barkler og påpeger, at støtten fra bl.a. Innovationsfonden, EU´s forskningsprogrammer og det Energiteknologiske Udviklings- og Demostrationsprogram har været en gevinst både for firmaet og den danske stat: ”Den investering i LiTHIUM BALANCE har betalt sig tilbage til den danske stat i tifold gennem de ansattes skat og firmaets eksport.”

Her bliver LiTHIUM BALANCE endnu et eksempel på hvor effektivt og meningsfuldt det kan være, at have personale med specialiseret viden, som kan sikre udvikling og dermed vækst i de teknologiske firmaer.

Det strategiske mål blev nået

Sidenhen er elbiler unægtelig blevet en storspiller i bilbranchen med TESLA, og etablerede bilmærker som Volkswagen, der satser milliarder på at etablere sig på elbilernes marked.

I 2020 opkøbte SENSATA Technologies LiTHIUM BALANCE. SENSATA Technologies er en stærkt etableret underleverandør i bilbranchen, der ifølge Lars allerede har adgang til det marked, som LiTHIUM BALANCE ønsker og bør være en del af.

Både bilindustrien, produkterne og LiTHIUM BALANCE er modnet gennem de sidste årti, hvilket betyder at opkøbet kommer på et ideelt tidspunkt. SENSATA har da også fulgt udviklingen tæt, da de allerede på et tidligt tidspunkt begyndte at investere i LiTHIUM BALANCE.

Et af de ultimative mål, som Lars opsatte, var at sælge firmaet til en stor underleverandør. Det er nu er en realitet og et vidnesbyrd om hvad langsigtet strategi, investeringer fra det offentlige, samarbejde med universiteterne og specialiseret arbejdskraft kan have af betydning for en teknologivirksomhed.

Fra forskning til forretning med konkurrencefordel

Et andet lysende eksempel på, hvordan samarbejde mellem samfundets forskellige sektorer er meningsfuldt, eksemplificeres i måden LiTHIUM BALANCE har samarbejdet med både danske og udenlandske universiteter.

”Selvom vi er en mindre virksomhed, kan vi, ved at bruge vores kernekompetencer sammen med universiteternes breddekompetencer, lave nogle løsninger, der løfter den teknologiske udvikling,” siger Lars Barkler.

Ved at have et stærkt samarbejde med universiteterne, som er præget af mere frihed til at forske og undersøge forskellige løsninger, har LiTHIUM BALANCE været med til at eksperimentere på et mere undersøgende grundlag. Det har banet vejen for helt nye metoder, der har givet dem en konkurrencefordel på markedet.

Hvilken vej går udviklingen?

Et af de områder hvor Danmark står stærkt er vores exceptionelt gode og kontrollerede elforsyning. Lars peger på, at der helt sikkert kommer til at ske en masse disruption inden for dette område hvor små virksomheder og start-ups kan indtage et potentielt enormt marked.

Her håber Lars at de nuværende systemeksperter går i dialog med nytænkerne, så vi kan udnytte vores stærke elforsyning og skabe synergier der både kommer udbydere og forbrugere til gode.

Et andet sted, hvor samarbejde og samtænkning af sektorer er vitale, er indenfor fremtidens energiproduktion og lagring.

Danmark misser et enormt potentiale

Batterifabrikker skyder op rundt omkring i verden, men desværre ser vi ingen opførsler af denne slags fabrikker i Danmark. Lars er overbevist om, at Danmark kunne være et oplagt sted for gigantvirksomheder som Volkswagen at bygge disse fabrikker.

”Batterifabrikker kræver først en fremmest en stabil, grøn elforsyning, hvilket vi i den grad har i Danmark. Det er enormt vigtigt, for at Danmark skal kunne tiltrække de store virksomheder som Volkswagen. Dertil er det naturligvis afgørende, at batterierne ikke rammes af de CO2 afgifter, der snart vil blive indført,” siger den administrerende direktør

For at sætte batterifabrikkernes muligheder og fordele i perspektiv, fortæller Lars hvordan LiTHIUM BALANCE´s tidligere kinesiske ejere - den kinesiske batteri-gigant Changshu Zenlead Venture Capital Co., Ltd - har høstet enorme fordele af batterimarkedet.

Nio, som er et kinesisk bilmærke, der satser på elbiler, er i gang med en anseelig ekspansion, hvor LiTHIUM BALANCE tidligere kinesiske ejere har fået til opgave at levere batteripakkerne til bilfabrikanten Nio.  

Changshu Zenlead Venture Capital Co., Ltd investerede 1 milliard kroner i opførslen af batterifabrikken. Allerede to år senere var investeringen indhentet. Firmaet gik i produktion et år senere og sidste år producerede de 80.000 batteripakker. Firmaet kunne notere en omsætning på 6 milliarder kroner. De har 150 ansatte og seks minutters produktionstid per batteripakke. Størstedelen af de ansatte er højtuddannet specialister, der udvikler og forsker. Batteripakkerne producerer praktisk talt sig selv.

En sådan virkelig case er med til at illustrere de muligheder der findes i markedet, og ifølge Lars er der intet, der tyder på, at denne udvikling vil høre op foreløbig,

men skibet er ved at have sejlet når det gælder Danmark, og jeg er virkelig ked af, at man fra politisk hold ikke har skyndt sig ombord”, slutter Lars.

Dansk Center for Energilagring skal skabe store forandringer

Med danske briller er det derfor enormt positivt, at man har oprettet et center i Danmark, Dansk Center for Energilagring, der skal opbygge en langsigtet plan for, hvordan Danmark skal sikre sig en konkurrencedygtig position, når energilagring for alvor slår igennem.

Lars mener, at det nyoprettede Dansk Center for Energilagring, har en vigtig opgave i at sikre at Danmark følger med udviklingen når det kommer til energilagring, som er afgørende for, at vi kan nå de klimamål der er sat. Derfor er en af centerets fornemste opgaver at lave et ambitiøst forskningsspor.

Det er afgørende at få lavet nogle køreplaner og skaffet de nødvendige midler der skal til, for at være med hvor det sker indenfor energilagring,” kommenterer Lars.

I den forbindelse har centret nedsat arbejdsgruppen Batteriteknologi, som Lars er formand for.

Derudover er det centrets opgave at sikre, at der skabes mere forståelse og viden omkring de forskellige teknologier, der findes inden for energilagring, da både power-to-x, batterifabrikker, varmelagring og andre metoder er vigtige teknologier, der kan bidrage til at Danmark kan nå et mål om at reducere CO2 med 70% i 2030.

Lars Barkler - personlige oplysninger

Karriere

2007 – nu         Direktør, Lithium Balance A/S
2015 – nu         Grundlægger og direktør XOLTA A/S, en division i Lithium Balance
2005 – 2007     Vice president, Technology & Marketing, Brüel & Kjær SVM A/S
2002 – 2005     Direktør, Projektsalg & Service, Brüel & Kjær SVM A/S
2002 - 2003      Programchef, Globalt Effektiviseringsprojekt, Brüel & Kjær SVM A/S
2001 – 2002     Marketingdirektør, Miljø, Brüel & Kjær SVM A/S
2000 – 2001     Koncern-Marketingchef, Radiometer Medical A/S
1998 – 2000     Marketing Director, Radiometer America Inc.
1997 – 1998     Produktgruppechef, Radiometer Medical A/S
1996 – 1997     Produktchef, Radiometer Medical A/S
1995 – 1996     Produktspecialist, Radiometer Medical A/S
1994 – 1995     Marketingassistent, Radiometer Medical A/S

Bestyrelser      

2020 – nu         Styregruppemedlem i Dansk Center for Energilagring
2019 – nu         Bestyrelsesmedlem i Structural Vibration Solutions A/S
2013 – 2020     Bestyrelsesmedlem og siden Formand i Dansk Batteriselskab.
2017 – 2018     Bestyrelsesmedlem i Attention Group A/S
2007 – 2016     Bestyrelsesmedlem i Dansk Fundamental Metrologi A/S
2009 – 2011     Bestyrelsesmedlem og co-founder i Elbil Danmark ApS

Kontakt
Fuldt navn

Troels Rud

Stilling
Kommunikationschef