Titel

Innovation i uddannelsessystemet

Intro

Notat fra Tænketankens Innovationsudvalg om de strukturelle barrierer for at indarbejde innovation som et bærende princip i uddannelsessystemet.

I forlængelse af projektet "Innovativt Mod" fra 2011 fandt ATV's Innovationsudvalg det nødvendigt at belyse og kortlægge de væsentligste strukturelle barrierer og udfordringer for implementeringen af innovation i uddannelsessystemet. 

Notatet peger bl.a. på:   

Manglende vertikal  sammenhæng i uddannelsessystemet 

Flere interessenter har peget på, at uddannelsessystemet i dag ikke hænger godt nok sammen vertikalt og horisontalt. Børn og unge har ofte ikke de rigtige færdigheder til at gå videre i uddannelsessystemet, og på hvert nyt uddannelsestrin må underviserne bruge tid på at samle op.

Innovation skal være anvendelsesorienteret

Innovationskompetencer skal kunne bruges i alle fag til at løse problemer i praksis. Her støder vi på det problem, at flere niveauer i uddannelsessystemet i dag primært har en teoretisk, akademisk tilgang til læring og ikke en praktisk anvendelsesorienteret tilgang.

Eksamens former er afgørende

Vi skal have beskrevet innovation som læringsmål, så de kan evalueres. Børn, unge og studerende skal således vurderes og eksamineres heri som en del af de prøveformer og eksaminer, der afholdes indenfor og på tværs af fag Eksamensformen skal også tilpasses.

Pædagogiske udfordringer og erfaringer

Det er væsentligt, at lærerne uddannes / efteruddannes til at varetage anvendelsesorienteret undervisning, og det er væsentligt at afvæbne lærernes bekymringer om muligt tab af faglighed

Kontakt
Fuldt navn

Dorthe Brander Pedersen

Stilling
Chefkonsulent
Cover
Billede
Dato