Hovedbillede
Billede
En pige arbejder ved en computer.
Overskrift

Fremtidens digitale skole

Intro

Formålet med projektet er styrke implementeringen af digitale læringsredskaber i folkeskolen. Projektet vil formulere en fælles, ambitiøs vision for fremtidens digitale skole.

Der er store muligheder i at implementere digitale læringsredskaber, og de vil kunne understøtte læring bredt og favne og styrke læringen hos flere elever på forskellige læringsniveauer. Større brug af læringsteknologier kan skabe dygtigere elever og styrke den digitale dannelse. Det er et vigtigt element i at være en konkurrencedygtig region, der tidligt skaber nogle vigtige kompetencer hos børn.

Projektet vil belyse mulighederne i forskellige læringsteknologier, og hvordan læringen kan styrkes i de danske grundskoler, hvis digitale læringsteknologier indføres. Der er flere elementer, der skal spille sammen, hvis undervisningen skal gøre brug af digitale læringsredskaber, som eksempelvis læreres digitale kundskaber og viden, og at læringsmateriale overføres til de digitale læringsredskaber. Og hvordan bygger man de optimale læringsmiljøer, når digitale læringsredskaber skal i brug? Det er også vigtigt at diskutere virksomheders synlighed i folkeskolen, og om de i stigende grad kan spille en rolle i undervisningen.

Projektet vil gennemføres med aktiviteter som øget dialog, vidensdeling og vidensopbygning i et netværk af centrale aktører og med inddragelse af førende forskere fra en række forskellige fagområder.

Konkret vil projektet:

  • Samle og facilitere dialog mellem de forskellige aktører på området
  • Udbrede viden om og visualisere de muligheder, teknologien rummer
  • Afdække og forstå de barrierer, der besværliggør implementering
  • Accelerere implementeringen af visionær brug af digital understøttet læring
  • Indsamle evidensbaseret viden om danske skolers parathed og muligheder for at indføre læringsteknologi samt resultater af andre landes brug af digitale læringsredskaber

Digitalisering og forandring

Med digitalisering følger forbedringer og dermed hastige forandringer - det er i disse år kunstig intelligens, virtual reality og robotter, der kommer til at påvirke vores hverdag. For læring og skolen betyder det to ting. Vi skal sørge for at klæde kommende generationer på til denne udvikling. Desuden får vi helt nye muligheder for at udvikle og personalisere læring med de nye teknologier.

For begge deles vedkommende er det vigtigt, at Danmark og danske børn er med til at drive denne udvikling. ATV har derfor igangsat et projekt, hvor fokus er på at skabe og styrke digitalt understøttet læring. 

Digitale Læremidler er gennem de seneste årtier i stigende grad blevet indført i såvel folkeskole som på gymnasiale og videregående uddannelser, og Danmark hører til de lande i verden, der er ganske langt fremme på dette område. Digitale læringsredskaber har stor og positiv betydning, fordi de kan bruges til at differentiere undervisningen, engagere den enkelte elev og styrke indlæringen. Imidlertid kan teknologierne bruges mere ambitiøst i Danmark i dag. Det bekymrer ATV’s Digitale Vismænd, at udbredelse og implementering ikke går hurtigere, og at de digitale medier og bagvedliggende teknologiers potentialer ikke realiseres i højere grad.

I et forprojekt har ATV indkredset følgende faktorer, der langsommeliggør processen:

  • Området er præget af mange forskellige aktører med forskellige interesser og med lille grad af dialog og kontakt.
  • Der er et fravær af helhedstænkning. Det gælder på mange niveauer fra den enkelte skole, kommune, region til nationalt niveau.
  • Beslutningsprocesserne er komplekse, uigennemskuelige og til tider tilfældige. Relevante kompetencer involveres ikke altid, og det er vanskeligt at få et overblik.
  • Der er udfordringer i forhold til infrastruktur. Til trods for politisk målsætning herom er der f.eks. endnu ikke hurtigt internet på samtlige skoler.
  • Der efterlyses dokumentation for, om og hvordan digitale læremidler virker.
  • Der savnes dansk forskning i emnet. Herhjemme er forskningen koncentreret i de pædagogiske/didaktiske miljøer. Og der kommer også god og relevant forskning herfra, men der efterspørges mere forskning fra andre områder og med inddragelse forskningsområder og eksempelvis kvantitative tilgange. Der er behov for opbygning af tværfaglige vidensmiljøer.
  • De digitale læremidler har potentiale til at give øget indsigt i elevers læringsmønstre, men mulighederne for systematiseret indhentning af viden om, hvordan man lærer, udnyttes ikke.

Der arbejdes efter en vision om fremtidens digitale skole, hvor nødvendige digitale læringsredskaber kommer bedst muligt i spil, der hvor det giver mening.

 

Tema-reference
Kontakt
Fuldt navn

Maja Lænkholm

Stilling
Specialkonsulent